21. yüzyıl bilgi ve iletişim teknolojilerinde yeni gelişmelerin gerçekleşmesini sağlamıştır. İletişim-bilişim alanında yaşanılan bu değişimler, toplumsal gelişimleri de beraberinde getirmiş, “Bilgi Toplumu” sürecini başlatmıştır.
Küreselleşme, sınır ötesi ülkeler ve toplumlar arasında gelişen ekonomik, siyasal, sosyal ve kültürel ilişkileri ve bu ilişkilerin bütünleşmesini ifade etmektedir. Küreselleşme ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeler, üretilen bilgilerin, toplumsal değişimlerin hızla sınır tanımadan yayılmasını sağlamıştır. Bu değişim rüzgârıher alanda yeni trendlerin gelişmesine vesile olmuştur.
Küreselleşme, küresel bazda marka olgusunu da öne çıkarmıştır. Ülkelerin gelişmişlik düzeyleri ürettikleri patent ve marka değerleriyle ölçülür hale gelmiştir. Artık kentler, “dünya kenti” olabilme rekabeti içine girmiştir. Başarılı kültürel ve sosyal politikalar üretebilen, kendisini iyi tanıtabilen kentler ön plana çıkabilmektedir. Çekim merkezi olabilen kentler, “Dünya Kenti” olabilme, ekonomisini ve turizm potansiyelini artırarak ülkesinin ekonomik zenginliğine katkı sağlayabilmektedir. Ülkeler gelişen bu trend karşısında kentlerinin tarihi, kültürel ve sanatsal değerlerini koruma, geleceğe taşıma yarışı içine girmiştir. Bu alanda faaliyet gösteren uluslararası kurum ve kuruluşlarının da çalışmaları teşvik eden projeler üretmesi, kentlerin marka değerlerini öne çıkarma çalışmalarını hızlandırmıştır.
Tarihi Başkent Edirne, yaklaşık 8.300 yıllık tarihi, bu tarihi süreç içinde kentin cadde ve sokaklarını taçlandıran sanatsal değerleri, çok dinli bir kültürel yaşam zenginliği ile geçmişini günümüze taşıyan nadir kentlerden biridir. Edirne açık hava müzesi özelliği ile “Dünya Kültür Mirası Listesi”nde eserleriyle yer almaktadır. Ayrıca kentin marka değerini öne çıkartabilecek önemli lezzetleri, kültürel ve sanatsal değerleri de bulunmaktadır. “Edirne Peyniri”, “Edirne Ciğeri”, “Bademezmesi”, “Mis Sabunu”, “Edirne Süpürgesi”, “Edirnekari Süsleme Sanatı”, “Ebru Sanatı”, “Edirne Kırmızısı”, “Hıdrellez ve Kakava Şenlikleri”, “Kırkpınar Yağlı Güreşleri Festivali” vd. hepsi bu kentin ayrı ayrı marka değerleri olarak karşımızda durmaktadır. Bu bağlamda,Keşan ve Enez ilçe kıyılarımızın güneş, deniz ve kum ile buluşması önemli bir avantajdır. Bunların her birine marka değeri kazandırmak, “Dünya Kenti” olma yolunda bize önemli kazanımlar sağlamaktadır. Kültür ve Turizm Bakanlığı tarafından Türkiye Turizm Stratejisi (2023) ve Türkiye Turizm Stratejisi Eylem Planı (2007-2013) raporuna göre “Marka Kent Projesi” kapsamında Edirne’nin de 15 şehir içerisine alınması önemlidir. Ama bu çalışmaları siyasilerimiz ile bürokratların yakından takip etmesi gerekmektedir. Trakya Üniversitesi Öğretim Üyesi Doç. Dr. Emel Gönenç Güler’in bu konuda yaptığı bilimsel çalışmalar önemlidir. Ama bu tür bilimsel çalışmaların artarak devam etmesi gerekmektedir. Edirne Belediye Başkanı Recep Gürkan’ın Belediye Başkanı seçildikten sonra kentin kültür mirası değerlerini geleceğe taşıma ve koruma, Valilik, Belediye, Oda ve Sivil Toplum Kuruluşlarıyla işbirliği yaparak paylaşma gayreti, mahalle muhtarlarıyla işbirliği yaparak mahalle sakinlerini belirlenen programlar dâhilinde Edirne’nin tarihi eserlerini gezdirerek tanıtma ve bilgilendirme çalışmaları takdire değerdir.
Kentlerin tanıtımı ile ilgili olarak, gerek ulusal gerekse uluslararası alanda fuar faaliyetleri gerçekleştirilmektedir. Ülkemizde gerçekleştirilen turizm alanındaki en kapsamlı fuarlardan birisi de Uluslararası Doğu Akdeniz Turizm ve Seyahat Fuarı (EMITT) dır. Bu yıl 25-28 Ocak 2018 tarihleri arasında 22’ncisi İstanbul TÜYAP Fuar Merkezinde gerçekleştirilmiştir. EMITT Turizm Fuarı, her yıl 80’den fazla ülkeden ziyaretçi ve katılımcıları bir araya getiren bir iş platformu aynı zamanda dünya turizm sektörünün en büyük buluşma noktasıdır. Bu kapsamda fuar her yıl 46.000’den fazla sektör profesyonelini ve dünyanın dört bir yanındaki tatil yerleri ve seyahat şirketlerinin sunduğu yeni ve heyecan verici seyahat fırsatlarını yakalamak isteyen turistleri ağırlamaktadır.Bu tür fuarlar, “Dünya Kenti” olma yolunda çaba harcayan kentler açısından önemli bir vitrindir.
Bu yıl EMITT’e katılan Edirne standı, Valilik himayesinde Edirne Kültür ve Turizm Müdürlüğü koordinasyonunda belediye, borsa, oda ve Trakya Kalkınma Ajansı katkılarıyla gerçekleştirilmiştir. Bu fuarda Türk Patent Enstitüsü’nce “Çamlıca Bocuk Gecesi” olarak tescillenen ve Türkiye, Birleşmiş Milletler Eğitim, Bilim ve Kültür Örgütü'nün (UNESCO) Somut Olmayan Kültürel Miras Listesi'ne girebilmesi için çalışmalar başlatılan “Bocuk Gecesi” stantta yerini almıştı. Kentimizin tanıtımı için önemli bir fırsat olan bu tür fuarların iyi değerlendirilmesi, kültürel miraslarımız ile ilgili her biri için ayrı ayrı basılı ve görsel materyallerin Türkçe ve İngilizce olarak buralarda yerini alması gerekmektedir. Kurumlar arası işbirliğinin sağlanması, toprağının her bir köşesinde tarih fışkıran kültürel değerlerimizin işlenerek marka değerlerini yaratıp insanlığın yaşamına, kültür hayatına ve turizm dünyasına kazandırılması “Dünya Kenti” olmamız açısından önemlidir. Son dönemde yapılan çalışmalar ile önemli gelişmeler sağlandı. Ama yeterli midir? Değildir. Tarihi, kültürel ve sanatsal zenginliğimiz, İstanbul’a yakınlığımız, Avrupa’ya açılan birden çok sınır kapılarımızın olması, eğitim ve sağlık alanında kentimizin gelişmişliği avantajlarımız değil midir?
Edirnemiz için birlikte çalışıp, üretip, ürettiğimizi paylaşırsak, dinamiklerimizi birleştirirsek, Edirne’nin “Dünya Kenti” olması hiçte zor değildir!