Mimar Sinan’ın ‘Ustalık Eserim’ dediği Edirne Selimiye Camii “Türkiye’nin en iyi 100 mimari eser” listesinin 2. sırasında yerini alırken Edirne Kültür ve Turizm İl Müdürü Ahmet Hacıoğlu konu hakkında çeşitli açıklamalarda bulundu. Hacıoğlu; “Çin’e yönelmemiz lazım. Çinli turistler turizmde çok büyük bir yer tutuyor” dedi. Antik çağ, Roma, Selçuklu, Osmanlı ve Cumhuriyet dönemi mimarilerinin arasında bulunduğu Türkiye’nin en iyi 100 mimari eseri seçildi. Hürriyet’in düzenlediği “Türkiye’nin en iyi 100 mimari eser” adlı çalışmasında Mimar Sinan’ın “Ustalık Eserim” dediği Edirne Selimiye Camii 2. oldu. Yanı sıra seçilen en’ler arasında 37. sırada Edirne II. Beyazıt Külliyesi de yer aldı. Türkiye’nin en iyi mimarilerini seçmek için 100 kişilik bir kurul oluşturuldu. Akademisyenlerden Mimarlara, Gazetecilerden Sanat Uzmanlarına kadar otoriter isimlerin yer aldığı kurulun yaptığı seçimde listedeki yapıtlara sıralarına göre birinciye 20, ikinciye 19, üçüncüye 18, dördüncüye 17 şeklinde puan verildi. Sırasız listelere ise ‘Eşit ağırlıklı’ mantığı uygulayarak her bir seçime 11 puan verildikten sonra genel toplam sonucu ‘En iyi 100 mimari eser’ listesi elde edildi. “SELİMİYE CAMİİ’NE HAKSIZLIK EDİLDİ. SELİMİYE 1. OLMALIYDI”Edirne Kültür ve Turizm İl Müdürü Ahmet Hacıoğlu, Gazetemiz Muhabiri ve Yazarı Bekir Tüccar’a ‘En iyi 100 mimari eser’ hakkında açıklama yaptı. Hacıoğlu yaptığı açıklamada Selimiye Camisine haksızlık edildiğini belirterek; “Hürriyet Gazetesinin yaptığı bu çalışmada Türkiye’de 100 entelektüel kişi ‘Türkiye’nin en iyi 100 eseri’ni seçmiş. Bu 100 kişinin içinde Sanat Tarihi Uzmanlarından Gazetecilere, Mimarlardan Akademisyenlere kadar pek çok farklı alanda otoriter kişiler bulunuyor. Yapılan sıralamaya göre Edirne Selimiye Camii 2. sırada yer almış. Bana sorarsanız bu bir haksızlık. Bana sorarsanız Selimiye Camisi taşın dehaya vardığı yerdir. Mimar Sinan’ın eşsiz bir eseridir. Selimiye Camii, orijinal haliyle bugünlere kadar gelmiştir ve devam etmektedir. 1. sırada yer alan Ayasofya ise bu zamana kadar pek çok değişimlere uğramış, restorasyonlar geçirmiş harici müdahalelerde bulunulmuştur. Bu yüzden Selimiye Camii’nin hakkının yendiğini düşünüyorum. Selimiye Camii ile beraberinde II. Beyazıt Külliyesi’nin de bu yapılan en iyi 100 eserin arasında bulunması Edirne için çok önemlidir. Hıdırlık Tabya, Enez Kalesi, Sinagog vs birçok önemli eser var. Birçok yapı ve eser o listede yer alırken ismini saydığım bu eserlerin yer almaması beni biraz üzdü” dedi. “ÇİNLİ TURİSTLERİN İLGİSİNİ ÇEKMEK GEREKİYOR”Hacıoğlu, Edirne’nin son yıllarda turizmde farklı bir ilgi gördüğünü belirtti. Hacıoğlu, Dünya turizminde Çinli turistlerin önemli bir yere sahip olduğunu vurgulayarak; Edirne’ye Çinli turistlerin ilgisini çekmek için çalışmalar başlatıldığını söyledi. Hacıoğlu; “Edirne’nin turistik ve kültürel değerlerini ticari olarak bir fırsata dönüştürmek için çok büyük bir fırsat yakaladık. Edirne son dönemlerde güzel bir ivme yakaladı. Birçok yerde Edirne hakkında olumlu ve önemli konularda adı geçiyor. Örneğin: Çin turistlerin dikkatini buraya da çekebilirsek Edirne için büyük bir kazanç olur. Çin’e yönelmemiz lazım. Çinli turistler turizmde çok büyük bir yer tutuyor. Çinliler özellikle tarihi eserler ile ilgili yerlere büyük ilgi duyuyor. Edirne’de son günlerde yakaladığı bu ivmeye Çinlilerin de ilgisini daha çok çekmeyi başarırsa büyük bir kazanç elde edebiliriz. Edirne bu anlamda Antik Çağ, Roma, Osmanlı gibi mimarisi ve kültürel yapıdan çok zengin yapılar bulunduruyor içinde. Çinli turistlerin de ilgisini çekmek konusunda çalışmalar yapıyoruz. Çalışmalarımızın içerikleri gibi fikirlerimi Belediye Başkanı Recep Gürkan’a bahsettim. Belediye Başkanımız fikrimi destekledi” ifadelerine yer verdi. “EDİRNE İÇİN ÇALIŞMALARIMIZA DEVAM EDİYORUZ”Hacıoğlu konuşmasının devamında ise Edirne’nin turizm ve kültür alanlarında çalışmalarına hız kattıklarını ifade ederek; “Uzakdoğu’ya açılmamız bize çok konuda kazanç getirecektir. Bu Çin hamlesini yapmamız lazım. Pekin’de bulunan Kültür Müşavirimize Çin’i yani Çinli tursitleri, Edirne’ye çekmek üzerine, nasıl daha çok ilgi çekeriz? neler yapılabilir? gibi soru başlıkları olan bir mail attım. Konu ilgili geri dönüşlerini bekliyoruz. Dünya’ya Edirne’yi daha çok tanıtmak için elimizden geleni yapıyoruz. Son zamanlarda ciddi çalışmalarda bulunuyoruz. İOS ve Android telefonlardan kültürel varlıklarını ekledik. Whatsapp şikayet hattımızdan insanlarımıza cevap veriyoruz. Edirne Kültürünü tanıtma merkezimiz var. İkinci bir tanıtım ofisimizi de açtık. Edirne Valiliği, Edirne Belediyesi ve Sivil Toplum Örgütleriyle beraber Edirne için daha çok işler yaparak hizmet etmeye devam edeceğiz” dedi. ANTİK ÇAĞ’DAN CUMHURİYET DÖNEMİNE KADAR ESERLER YER ALDIHürriyet Pazar’ın Türkiye'deki en iyi 100 mimari eser listesi hakkında yaptığı açıklamada Antik Çağ’dan Cumhuriyet Dönemine kadar Osmanlı, Roma, Selçuklu dönemlerine ait pek çok eser yer aldığı belirtildi. Hürriyet Pazar yetkililerinin yaptığı açıklamada; “ ‘En İyi 100 Mimari Eser’e... Hürriyet Pazar, ‘soruşturma klasikleri’nde yeni bir kapıyı daha aralıyor. Mimarlık, tarihsel açıdan uğradığımız bütün duraklardan çok çok daha eski. İnsanın varlığıyla birlikte etrafını inşa etme çabası, dokunuşu upuzun bir sürecin ifadesi. Doğanın fiziksel koşullarından korunma çabası, başını sokacak bir mekân arayışı, sonrasında malzemelerin ve bilimin gelişimi derken basit ihtiyaçlardan ihtişama, işlevsellikten estetiğe, günü kurtarmaktan tarihe tanıklık etmeye onca yapı insanların, toplulukların, ait oldukları coğrafyaların da bir ifade biçimine dönüştü. Üzerinde yaşadığımız Anadolu da sayısız medeniyetin tanığı. Dolayısıyla mimarlık serüveninin de... Bu açıdan ‘En İyi 100 Mimari Eser’ soruşturmamızda 100 kişilik jürimize geniş bir hareket alanı tanıdık ve tanım aralığını, ilk yerleşmelerden biri olarak kabul edilen “Göbeklitepe’den Günümüze” parantezinde tuttuk. Bu parantezin içinde antik çağ, Roma, Selçuklu, Osmanlı ve tabii ki Cumhuriyet dönemi mimarisi vardı. Jüri bu çağların ifadesi olan yapıları (tek ya da çoğul) kendi mimarlık anlayışları ve beğenileri doğrultusunda seçti. Daha önceki soruşturmalarımızda jüri üyelerinden ‘En iyi 10’larını istemiştik, bu kez tanım aralığının genişliğinden dolayı seçkimiz ‘En iyi 20’lik listelerden oluştu. Ve nihayetinde akademisyenlerden, mimarlardan, kültür sanat insanlarından oluşan bir seçici kurul, ‘Türkiye toprakları üzerindeki en iyi 100 mimari eser’i belirledi. Biz de onların seçimlerini sayfalarımıza taşıyarak tarihe özel bir not daha düştük... Kültür hayatımıza ışık tutmasını dilediğimiz bu soruşturmayı da umarız öncekiler gibi beğenirsiniz diyelim... Not: Soruşturmamızda çeşitli nedenlerden dolayı hatıralarımızdan olmasa da fiziksel çevreden silinmiş, yıkılmış, hayatı sona ermiş yapılar yer almadı. 100’lük tablo, varlığını hali hazırda sürdüren yapılardan oluştu” ifadelerine yer verildi. İŞTE 100 KİŞİLİK BÜYÜK JÜRİYaşar Adanalı-Şehircilik uzmanı, Zeynep Ahunbay-Akademisyen, Zafer Akay-Mimarlık tarihçisi, Günkut Akın-Akademisyen, Nüzhet Albayrak-Mimar, T. Elvan Altan-Akademisyen, Burçin Altınsay-Mimar, Suat Apak-Akademisyen, Ahmet Zeki Apalı-Rehber, Emre Arolat-Mimar, Deniz Aslan-Mimar, Işık Aydemir-Akademisyen, Olcay Aydemir-Mimar, İmre Azem-Akademisyen, Aydan Balamir-Akademisyen, Afife Batur-Akademisyen, Oğuz Bayazıt-Mimar, Cengiz Bektaş-Mimar, İhsan Bilgin-Akademisyen, Cânâ Bilsel-Akademisyen, Burak Boysan-Mimar, Sibel Bozdoğan-Mimarlık tarihçisi, Cafer Bozkurt-Mimar, Ragıp Buluç-Mimar, Müge Cengizkan-Mimar, Levent Çalıkoğlu-Eleştirmen, Hasan Çalışlar-Mimar, Feride Çiçekoğlu-Yönetmen/ Mimar, Pelin Derviş-Mimar, Atillâ Dorsay-Film eleştirmeni/Mimar, Boğaçhan Dündaralp-Mimar, Oya Eczacıbaşı-Sanat kurumu yöneticisi, Ömer Erbil-Gazeteci, Cem Erciyes-Gazeteci, Arzu Erdem-Akademisyen, Kerem Erginoğlu-Mimar, Alev Erkmen-Akademisyen, Erol Evgin-Sanatçı/Mimar, Sinan Genim-Mimar, Murat Germen-Sanatçı/Mimar, Ali Esad Göksel-Mimar, Korhan Gümüş-Mimar, Ertuğrul Günay-Eski Kültür Bakanı, Deniz Güner-Akademisyen, Serhan Güngör-Rehber, Melkan Gürsel-Mimar, Sevinç Hadi-Mimar, Tülin Hadi-Mimar, Doğan Hızlan-Gazeteci, Selim İleri-Yazar, Cem İlhan-Mimar, Cüneyt Kabuloğlu-Mimar, Hüseyin Kahvecioğlu-Akademisyen, Atilla Kangüleç-Mimar, Ömer Kanıpak-Mimar, Gökhan Karakuş-Mimar, Hakan Kıran-Mimar, Mehmet Konuralp-Mimar, Tansel Korkmaz-Akademisyen, Vasıf Kortun-Küratör, Sait Ali Köknar-Akademisyen, Ahmet Turan Köksal-Mimar, Doğan Kuban-Mimarlık tarihçisi, Mehmet Kütükçüoğlu-Mimar, Sinan Omacan-Mimar, Ebru Elvan Omay-Akademisyen, İlber Ortaylı-Tarihçi, Seda Özen-Mimar, Lale Özgenel-Akademisyen, Ahmet Özgüner-Mimar, Süha Özkan-Mimarlık eleştirmeni, Ertuğrul Özkök-Gazeteci, Oğuz Öztuzcu-Mimar, Nurbin Paker-Akademisyen, Gülsün Sağlamer-Akademisyen, Yıldız Salman-Akademisyen, Nevzat Sayın-Mimar, Cem Sorguç-Mimar, Metin Sözen-Akademisyen, Firuzan Melike Sümertaş-Mimar, Hakan Tüzün Şengün-Mimar, Görgün Taner-Sanat kurumu yöneticisi, Gülsün Tanyeli-Akademisyen, Uğur Tanyeli-Akademisyen, Mete Tapan-Akademisyen, Doğan Tekeli-Mimar, Saffet Emre Tonguç-Rehber, Han Tümertekin-Mimar, Banu Uçak-Mimar, Ertuğ Uçar-Mimar, Belkıs Uluoğlu-Akademisyen, Yeşim Ustaoğlu Yönetmen/Mimar, Ahmet Ümit-Yazar, Uğur Vardan-Gazeteci, Aydan Volkan-Mimar, Nejat Yavaşoğulları-Müzisyen/Mimar, İhsan Yılmaz-Gazeteci, Ömer Yılmaz-Mimar, Atilla Yücel-Akademisyen, Özcan Yüksek-Gazeteci EN İYİ 100’ÜN İLK 10’UTürkiye’nin en iyi 100 mimari eser adlı çalışmasında Edirne Selimiye Camii 786 puanla 2. olurken liste başını 1273 puanla Ayasofya alıyor. En iyilerin seçildiği listenin ilk 10’u şu şekilde; “1. AYASOFYA, Mimarları: Miletli İsidoros ve Trallesli Anthemius-İstanbul 532-537 aldığı puan: 1273, 2. SELİMİYE CAMİİ Mimarı: Mimar Sinan-Edirne 1568 aldığı puan: 786, 3. DİVRİĞİ ULU CAMİİ Mimarı: Ahlatlı Hürrem Şah-Sivas 1228 aldığı puan: 627, 4.SÜLEYMANİYE CAMİİ Mimarı: Mimar Sinan-İstanbul 1551 aldığı puan: 536, 5. ASPENDOS Mimarı: Zenon Antalya-138 aldığı puan 442, 6. GÖBEKLİTEPE Şanlıurfa, M.Ö. 9.600 aldığı puan: 409, 7. ATATÜRK KÜLTÜR MERKEZİ Mimarı Hayati Tabanlıoğlu İstanbul-1946 aldığı puan: 370, 8. TOPKAPI SARAYI Mimarı Alaüddin Davud Ağa-İstanbul 1460 aldığı puan: 361, 9. ANITKABİR Mimarları: Emin Halid Onat-Ahmet Orhan Arda-Ankara 1944 aldığı puan: 354, 10. FLORYA ATATÜRK KÖŞKÜ Mimarı: Seyfi Arkan-İstanbul 1935 aldığı puan: 347 olarak belirlenirken; II. Beyazıt Köşkü 37. sırada listede yerini aldı.
KÜLTÜR-SANAT
22 Ağustos 2017 - 06:00
"Çin'e yönelmemiz lazım"
KÜLTÜR-SANAT
22 Ağustos 2017 - 06:00