Edirne Şoförler ve Otomobilciler Esnaf Odası Başkanı Ali Şahin, şehir içi toplu taşıma hizmetleriyle ilgili esnafın yaşadığı mali sıkıntılar ve talepler hakkında açıklamalarda bulundu. Şahin, Herkesin zam talebi oluyor, ETUS konu olunca gündem bir defada değişiyor. Herkes saldırmaya çalışıyor. İsteğimiz zam ise %20-25 oranında diye ifade ederek, Para kazanılacak bir işten çıktı bu toplu taşıma işi. Amme hizmeti haline geldi, toplu taşıma esnafının içinde bulunduğu mali sıkıntıların çözümü için hem belediyenin hem de merkezi hükümetin desteğinin artırılması gerektiğini” dedi.
ETUS’TA YENİ TARİFE BEKLENTİSİ
Edirne Şoförler ve Otomobilciler Esnaf Odası Başkanı Ali Şahin, Edirne Toplu Ulaşım Sistemi (ETUS) ve Edirne Umum Servis Araçları İşletmecileri Odası’nın Mart ayı Edirne Belediye meclisine sunulan ulaşıma zam talebi ile ilgili açıklama yaptı.
Şahin, Edirne Toplu Ulaşım Sistemi (ETUS) ve servis esnafının artan maliyetler nedeniyle zam ve destek taleplerinin gündeme getirildiğini belirtti.
7 Mart’ta gerçekleşen Edirne Belediye Meclisi toplantısında gündem dışı olarak ele alınan konular arasında, ETUS’un ücretsiz taşımalar nedeniyle esnafa binen yükün hafifletilmesi talebi mecliste gündem olmuştu. Şahin, 65 yaş üstü, şehit aileleri, gaziler, polisler ve basın mensuplarının ücretsiz taşındığını ancak merkezi hükümetten bu hizmet için sağlanan desteğin oldukça yetersiz olduğunu vurguladı.
"Yaklaşık günde 8-10 bin kişiyi ücretsiz taşıyoruz. Bunların içinde 65 yaş üstü, şehit aileleri, gaziler, polis, basın mensupları ve devletimizin ücretsiz seyahat hakkı tanıdığı gruplar var. Ancak, bu ücretsiz taşıma hizmetinin karşılığında merkezi hükümetten aldığımız destek, taşıdığımız yolcu sayısının yalnızca onda biri kadar." diyen Şahin, mevcut desteklerin artırılmaması halinde toplu taşımanın sürdürülebilir olmayacağını ifade etti.
"Daha önceki belediye başkanımız, devletin verdiği sübvansiyonun üç katı oranında bir destek sağlıyordu. Ancak belediyenin bütçe sıkıntıları nedeniyle bu ödemeler 7-8 ay kadar aksadı. Yeni seçilen başkanımız, göreve geldiğinden bu yana bu borçları peyderpey ödedi, kendisine teşekkür ediyoruz. Ancak, mevcut bütçe kısıtlamaları nedeniyle ek destek sağlayamayacağını söyledi ve bize ‘Bana biraz süre tanıyın’ dedi. Biz de anlayışla karşıladık fakat esnafın da artık dayanacak gücü kalmadı."
ZAM TALEBİ KOMİSYONA HAVALE EDİLDİ
Zam taleplerine de değinen Şahin, ETUS ve servis esnafının yüzde 20-25 oranında bir fiyat artışı beklediğini belirterek; "Şu anda esnafın beklentisi yüzde 20-25 arasında bir zam. Ancak bunu biz belirlemiyoruz, TÜİK verilerine göre bir düzenleme yapılıyor. Yüzde 30-40 gibi oranlar gündeme gelse de, bu rakamların yüksek olduğu konusunda hemfikiriz. Biz hem vatandaşı mağdur etmeyecek hem de esnafı bir nebze olsun rahatlatacak makul bir zam oranı belirlenmesini istiyoruz."
Zam talebinin mecliste tüm siyasi partiler tarafından desteklenmesini beklediklerini ifade eden Şahin, "Biz tüm siyasi partilerin bu konuda ortak bir karar almasını bekliyoruz. Destek konusunda nasıl oy birliği sağlandıysa, zam konusunda da esnafın nefes almasını sağlayacak bir kararın çıkacağına inanıyoruz." dedi.
65 YAŞ ÜSTÜ ÜCRETSİZ TAŞIMA KONUSUNDA DESTEK ARTMALI
Şahin, 65 yaş üstü vatandaşların ücretsiz seyahat hakkının suistimal edildiğini belirterek, özellikle büyük şehirlerde bu hakkın kargo şirketleri ve banka evrak görevlileri tarafından kullanıldığına dikkat çekti.
"Bu uygulama, devletimizin 65 yaş üstü vatandaşlarımıza tanıdığı bir hak. Ancak suistimal edildiğini görüyoruz. Gün içerisinde herhangi bir ihtiyacı olmadan, sadece vakit geçirmek için otobüslere binip seyahat edenler var. Büyük şehirlerde ise bu durum daha da vahim. Kargo şirketleri ve bankalar, evraklarını ücretsiz taşıtmak için 65 yaş üstü çalışanları istihdam ediyor."
Ücretsiz taşıma nedeniyle şoförlerin psikolojik olarak da zorlandığını belirten Şahin, bir örnek vererek şunları söyledi: "Geçen yıl 2A hattında sabah 06.30-07.00 servisinde 16 yolcu bindi, sadece 2 kişi ücret ödedi. 14 kişi kartlarını basarak ücretsiz yolculuk yaptı. O gün şoför durağa gelip ‘Ben bu şekilde para kazanamıyorum’ diyerek aracı bıraktı. Hepimiz sabah işe çıkarken para kazanmak için çıkıyoruz. Hiç kimse ücretsiz hizmet vermek istemez."
"Şu anda araç başına ayda 3.800 TL destek alıyoruz. Ancak bu rakam, taşıdığımız ücretsiz yolcu sayısına oranla oldukça düşük. Belediye de destek veremediği için, biz bu yükü tamamen esnafın sırtına yüklenmiş gibi taşıyoruz. Biz tüm yükü devlete bırakın demiyoruz ama taşıdığımız yolcunun en azından yüzde 60-70'inin karşılanmasını talep ediyoruz."
HALK OTOBÜSÜ ÇIKARTILMASI GÜNDEMDE DEĞİL
Şahin, belediyenin kendi halk otobüslerini çıkarma ihtimali hakkında da konuşarak, bunun ekonomik açıdan sürdürülebilir olmadığını belirtti.
"Rahmetli Cengiz Varnatopu döneminde belediye halk otobüsü çıkardı ama başarılı olamadı. Hem esnaf zarar etti hem de belediye sürdüremedi. Bugün bir otobüs 10 milyon TL’ye yaklaştı. Özel sektörde bile yatırımcılar artık bu işe girmek istemiyor çünkü kâr elde edilemiyor."
ARAÇ İÇİ KAMERALAR VE POS CİHAZI KULLANIMI UZATILDI
Araç içi kamera sistemleri konusunda da bilgi veren Şahin, yönetmelik değişiklikleri nedeniyle sürecin uzadığını ancak esnafın gereksiz maliyetlere girmemesi için titizlikle çalıştıklarını belirtti.
"Şubat ayında yayınlanan yeni yönetmelikle, araç içi kameralar için süre Temmuz ayına kadar uzatıldı. Öncesinde uygunluk alan firmaların sertifikaları da geçersiz sayıldı. Nisan ayında tekrar bir komisyon toplantısı olacak, uygun firmalar belirlendikten sonra kamera sistemlerini taktıracağız. Ancak biz, yönetmelik tam netleşmeden esnafı maliyete sokmak istemiyoruz."
Taksilerde POS cihazı kullanımının zorunlu olmadığını ifade eden Şahin, "Şu an için taksilerde POS cihazı kullanımı zorunlu değil. Ancak bazı taksici arkadaşlarımız müşteri talebi doğrultusunda kullanmaya başladı. Zamanla yaygınlaşacağını düşünüyoruz" dedi.
“TOPLU ULAŞIM ARTIK SÜRDÜRÜLEBİLİR DEĞİL”
Şahin, toplu taşıma esnafının içinde bulunduğu mali sıkıntıların çözümü için hem belediyenin hem de merkezi hükümetin desteğinin artırılması gerektiğini vurgulayarak, şu sözlerle açıklamalarını noktaladı:
"Toplu ulaşım sektörü artık sürdürülebilir değil. Bugün bizden sıfır araç isteniyor. Evet, biz de istiyoruz ama 10 milyon TL’ye bir otobüs almak mümkün mü? Krediler güncellendi ama alınan rakamlar sadece bakım masraflarına yetiyor. Devlet ÖTV’siz, KDV’siz araç satışı teşvik ederse, biz de hemen filolarımızı yenileriz. Ancak şu an bırakın yeni araç almayı, elimizdeki araçları çalıştırmak bile ciddi bir maliyet haline geldi."
Esnafın ve vatandaşın mağdur olmaması için acil adımlar atılması gerektiğini belirten Şahin, yetkililerden olumlu bir karar çıkmasını beklediklerini söyledi.