Edirne Sanayicileri ve İş Adamları Derneği (EDSİAD) Başkanı İsmet Açıkgöz, Edirne’nin enerji ve tarım sektöründeki durumunu değerlendirdi. EDSİAD Başkanı İsmet Açıkgöz gazetemize Edirne’nin Enerji sektöründeki durumu hakkında değerlendirmelerde bulundu. Edirne’de bulunan kömürün yanlış yönetmeliklere ve denetimlere maruz kaldığını belirtti. Açıkgöz, Tarım alanında gündeme gelen Lavanta’nın haricinde 71 çeşit bitkini yetiştirilebileceğini vurguladı. “BİZİM KÖMÜRÜMÜZ SOMA’DAKİ KÖMÜR GİBİ DEĞİL”EDSİAD Başkanı Açıkgöz, Edirne’nin enerji sektöründe avantajlı olduğu belirterek, Edirne’deki kömür işletmelerinin zor günler geçirdiğini belirtti. Açıkgöz, geçtiğimiz yıllarda yaşanan ‘Soma Faciası’ sonrasında kömür işletmelerine getirilen denetimler ve yönetmelikler üzerinde durdu. Kömürün cinsine göre bir güvenlik tüzüğü ve işletme yönetmeliği çıkarılması gerektiğini belirtti. Kömür sektörü, Edirne için bir umut kapısı olduğuna değinerek; “Enerji deyince akla kömür geliyor. Uzmanlar Edirne ve çevresinde 100 yıllık kullanılacak kömür var diyorlar. Ancak kömürün kötü bir reklamı yapılıyor. Geçtiğimiz yıllarda çok kötü bir olay yaşadık. Soma’da yaşanan olay Türkiye’yi çok üzdü. Soma’daki olaylardan sonra iş tüzüğü ve yönetmelikler değişti. Tüm Türkiye’deki kömür işletmelerinin kriterleri, yasaları, yönetmelikleri ve denetim şartları Soma’nın kömür yataklarına göre bir iş güvenliği yasası geçerli kılındı ama bu bölgedeki kömür işletmelerine ve çalışanları için iyi bir iş güvenliği yasası diyemeyiz. İşin aslına gelirsek, yapılan işletme ihmalleri bir yana. Edirne’deki kömür çeşidi düşük kalorili bir kömür cinsi. Soma’daki kömür ise yüksek kalorili bir kömür. ‘Arada ne fark var peki’ diye soracak olursanız. Soma’daki kömür yüksek kalorili bir kömür olduğu için birçok iş kazalarına, Grizu ve kendi kendine yanma gibi tehlikelere çok müsait bir kömürdür. Bu bölgede bulunan kömür ise düşük kalorili bir kömürdür. Edirne’de eskiden kömür ocakları 100 adet ise günümüzde 10 tane kaldı diyebiliriz. Bu da doğal olarak işsizliği arttırdığı gibi kendi kaynağımız olan kömürü kullanamadığımız için de dışarıdan enerji kaynağı satın aldırıyor bize. Eğer gerekli araştırma ve farklı bir yasa geliştirilirse, eminim ki Edirne’deki kömüründe hem işçi için hem de insanlar için zararlı olmadığını göreceksiniz” dedi. “BİZ YETERİ KADAR BU KAYNAĞI KULLANAMIYORUZ”“Zaman çok değişti. Teknoloji değişiyor ve gelişiyor. Kömürü yakıt olarak kullanan işyerlerine ve hanelere daha gelişmiş emisyon araçları ile ne çevre kirlenir ne de kendi kaynağımız varken dışarıya canlı para kaybı yaşamayız. Türkiye enerjisinin yüzde 28’ini kömürden elde ediyor ama diğer ülkelere baktığımızda Almanya’da yüzde 50, Çin’de yüzde 55, Amerika yüzde 60’a varan oranlarda kömür kullanılıyor. Biz yeteri kadar bu kaynağı kullanamıyoruz. Kömüre göre iş tüzüğü, denetlemeler ve de iş yönetmelikleri yapılırsa, hem işletme hem işçi ve hem de Edirne kazanacak” dedi. “SADECE LAVANTA DEĞİL, 71 ÇEŞİT BİTKİ YETİŞİYOR”EDSİAD Başkanı Açıkgöz, yaptığı açıklamada; “Edirne’mizde çeltikten buğdaya, ayçiçeğinden kanolaya kadar birçok ürün yetişmekte. Bizim yaptığımız araştırmalar ve gezilerde farklı illerde lavanta, melisa, çörekotu vs. gibi adını sayamadığımız 71 çeşit farklı bitki yetiştirildiğini gördük. Tarım sektöründe adı sürekli Türkiye gündeminde olan Edirne, daha farklı ve daha iyi ürünler yetiştirebilir. Biz bunun için gerçekten büyük çabalar harcadık. İlk olarak Silivri bölgesinde araştırmalar yapıtk. Silivri bölgesinde 41 farklı ürünün yani Lavanat gibi Melisa gibi katma değeri yüksek ürünlerin yetiştirilmesiyle ilgili bir araştırma merkezi kurmuşlar orada. Bu tarz ürünleri üreten insanları görelim dedik ve Hatta Bulgaristan’da Yambolu (Yambol) da bile farklı araştırmalar yaptık. Orada bir aile işletmesini gezdik, gördük. Aile işletmesi 10 bin dönüm arazide birçok farklı ürün yetiştiriyor. Bunun 6 bin dönümü kendine ait, 4 bin dönümü icar olarak işletiyor. Bu işletme Lavanta, Melisa, Virginia tütünü ve kanola üretiyor. Yaklaşık 2 bin veya 2 bin 500 Lavanta ekiyor. 2 bin dönüm Melisa ekiyor. 2 bin 500 dönüm Virginia tütünü ekiyor ve 2 bin dönüm de kanola ekiyor. İstatistiklere baktığımızda bizim Ayçiçeğinden aldığımız gelirin 9-10 katını bu ürünlerden kazanıyor. Yakın zamanda farklı işletmelere gidip farklı ürünler hakkında detaylı bilgi edineceğiz. Tarım işletmesine sahip yatırımcılarımızı götürüyoruz. Ziraat konusunda deneyimli insanlarımızı götürüyoruz. Artık çiftçilerimizin farklı ürünlerden korkmaması gerektiğini gönül rahatlığıyla söyleyebiliriz. Neden bizim çiftçimiz daha verimli topraklarda daha verimli işler yapmasın? Ekilebilir ve iklimi gayet müsait bir bölgedeyiz. Bu bitkiler hakkında ajanslar, odalar veya yetkili olabilecek araştırma merkezleri kurularak burada bunların ekimi ve gelişmesi için çalışabiliriz. Tabii önce bir yanlış bileneni yıkmak ve doğruyu anlamak ve de anlatmak da lazım. Sadece Edirne değil, tüm Trakya topraklarının bereketini 7’den 70’e herkes biliyor artık. Lavanta üretiminde çok kâr var. Düzenli çalışılırsa, özverili olunursa normalde bir üründen yüzde 10 yerine yüzde 40 kâr getirecek bitki ve ürünler var. Edirne’nin tüm yetkili birimleri, dernekleri ve de odaları ile irtibat halindeyiz. El ele verip Edirne’miz için elimizden geleni yapacağız. Tarım kazanırsa çiftçi kazanır. Tarlada çalışan işçi kazanır. Pazardaki alışveriş yapan hemşerimiz kazanır ve doğal olarak sanayicimiz, esnafımız ve de ticaretle uğraşan herkes kazanır. Şunu eklemek isterim ki, yapılacak olan hava limanı Edirne için çok önemli. Bu havalimanını sadece biz kullanmayacağız belki ama Edirne’ye iş girişimi için gelecek olan yatırım yapacak olan iş adamları için de kullanılacak. Geliş gidişler hızlandıkça, yapılan projeler, gelişmeler daha da hızlı gerçekleşecek. Unutmayalım ki; çoğu iş adamı Edirne’ye gelip gitmenin farklı yollarını arıyor. Zamanı dar olan iş adamları hızlı tren ve uçak olmadığı için buraları gezip göremedikten sonra belki de büyük yatırımları yol sıkıntısı yüzünden elimizden kaçırıyoruz. Kaçırdığımız her yatırım ve ya girişimci sadece kendi para kaybetmiyor. Bu imkansızlık yüzünden kaçan her fırsat Edirne’nin para kaybetmesine sebep oluyor. 2015’de en büyük müjde bu olmuştu Edirneliler için. Hızlı tren ve Hava limanını projeleri en kısa zamanda aktifleşirse Edirne bunun faydalarını kendi gözleriyle de fark edecektir” dedi.
SİYASET
Yayınlanma: 07 Ocak 2016 - 00:00
Açıkgöz enerji sektörünü değerlendirdi
Edirne Sanayicileri ve İş Adamları Derneği (EDSİAD) Başkanı İsmet Açıkgöz, Edirne’nin enerji ve tarım sektöründeki durumunu değerlendirdi. EDSİAD Başkanı İsmet Açıkgöz gazetemize Edirne’nin Enerji sektöründeki durumu ...
SİYASET
07 Ocak 2016 - 00:00









