Edirneli tiyatro ve sinema sanatçısı Beyti Engin Akademi Rumeli 3 kapsamında gerçekleştirilen tiyatro atölyesinde 9 Balkan ülkesinden gelen gençlerle buluştu. Ünlü oyuncuyla bire bir gerçekleştirdiğimiz sohbette Edirne’nin tiyatrosunu değerlendirdik. Birçok dizi ve filmde önemli roller üstlenen Engin, Edirne’de aktif bir tiyatro kurulursa elinden gelen her türlü desteği vereceğini söyledi. Önce Beyti Engin’i tanıyabilir miyiz? 18 Eylül 1981 Çanakkale doğumluyum ancak ilk ve orta öğretimimi Edirne’de tamamladım. Hali hazırda ailemde burada ikamet ediyor. Edirneliyim ve bu şehirde aldığım ilhamla tiyatroya başladım. Tiyatroyu bu şehirde sevdim. İlk olarak halk eğitim merkezinde ve sonra kurulan Edirne Sanat Tiyatrosunda oyunculuk kariyerime başladım diyebilirim. Eğer bu işe devam etmek istiyorsanız, elbette bir sonraki durak her zaman İstanbul’dur. Bende ilk olarak İstanbul’da özel bir kurumda tiyatro eğitimi aldım ve sonrasında Mimar Sinan Üniversitesi Devlet Konservatuarı bölümüne girdim. 2005 yılında mezun oldum ve profesyonel oyunculuk yaşantıma resmen başlamış oldum. Bir Edirneli olarak, Edirne’de tiyatroyu nasıl görüyorsunuz? Edirne’de tiyatro seyircisi alt yapısı çok iyi durumda. Ama bildiğim kadarıyla kurslar dışında fiili olarak çalışan yerel bir tiyatro yok. Bu elbette Edirne gibi tiyatroya aç seyirci barından bir şehir için eksi bir durum. Buraya sezonda İstanbul’dan tiyatrolar akın ediyor. Bizim camiada bir söz var; “Turneye çıkacaksanız Edirne’yi ve Ankara’yı listenin başına yazacaksınız” derler. Çünkü Edirne’ye gelen tiyatro seyircisiz kalmaz. Bunun birinci nedeni halk tiyatroyu maddi bir külfet olarak görmüyor ikincisi tiyatroya aç. Böylesine sosyal bir şehirde daha uygun bilet fiyatlarına kaliteli oyunlar izlettirilmeli. Seyirci altyapısı tiyatronun can damarlarındandır. Edirne bu altyapıya sahip ve yetkililerin de konuya eğilmeleri isabetli olur. Peki böyle bir oluşum nasıl gerçekleşebilir? Aslında bunu birçok şekilde gerçekleştirebilirsiniz. Mesela; ben gelirim Edirne’ye bir yer kiralarım oraya güzel ışıklar ve ses sistemi kurarım. İyi bir sahne yaparım ve tiyatroya elverişli hale getiririm. Bu yatırım para gerektirir ki bende henüz o kadar yok. (Gülüyor) Dolayısı ile yaptığım masrafı çıkarabilmek için bende sahneye koyduğum oyunların seyri için bilet fiyatlarını yüksek tutarım. Böyle bir seçenek var ama tam anlamıyla sağlıklı değil. Birde yerel yönetimin veya devletin desteği ile kurulabilir. Bu oluşum her zaman daha sağlıklıdır. Çünkü uzun vadeli planlar daha kolay yapılır ve uygulamaya konulur. 15 kişilik bir ekiple sezonda 4 oyun çıkarır ve haftada 4 gün halka oynarsınız. Bu uygulama en sağlıklı ve uzun ömürlü uygulamadır. Şehir tiyatrosunun faal olması şehirdeki sosyal sirkülasyonu da hızlandırır. Tiyatronun bir kente katabileceği şeyler saymakla bitmez. Edirne’de böyle bir oluşum neden bir türlü olamıyor? Konuya tam hakim değilim. Belki yerel yönetimin bakması gereken çok daha fazla iş vardır inan şimdi ne söylesem havada kalacak. Sağlıklı bir bilgiye sahip olmadan konuşmayı doğru bulmuyorum. Ancak yöneticilerinde potansiyelin farkında olduklarını düşünüyorum. Mesela Almanya İkinci Dünya Savaşı bittiğinde ilk kurduğu şey tiyatrolar olmuş. Önümüzde böyle bir örnekte var. Çok büyük bir külfet değil tiyatro kurmak devlet kurumları için. Yeter ki yapılmak istensin.Faal bir oluşum olursa Edirneli olarak destek verir misiniz? Elbette veririm. Ben belediye başkanı ile bire bir konuştum bu konuyu. Kendisine tiyatro ile ilgili yapacakları her projede kendilerine her konuda destek vermeye hazır olduğumu söyledim. Faal bir oluşum kurulursa ben mesleğimi Edirne’de icra etmek isterim. İstanbul’da yaşadığım halde gelip burada oyunu çıkarabilir sahneleyebilirim. Bunlar çok büyük sıkıntılar değil. Kaldı ki bu şekilde çalışan birçok oyuncu var. Önemli olan bir yerden başlanması. Ben bir Edirneli olarak elimi taşın altına koymaya hazırım. Edirne’de tiyatroyu yaşatmaya çalışan Erdoğan Eğmen ile de sürekli konuştuğumuz bir konu. Hatta hayallerimizden bir tanesi diyebilirim. Ama bakalım zaman ne gösterecek. Biz her zaman desteğe hazırız. Şuan Edirne’de hali hazırda yapılmakta olan iki tiyatro salonu var. Bu salonlar biraz hareket yaratır mı? Edirne’de zaten hareket var. Güzel sahnelerde var. İstanbul tiyatroları sezon açıldığında buraya sürekli geliyor. Ancak başta da değindiğim gibi bilet fiyatları seyirciyi zorluyor. Mesela ben kendi tiyatromla geldiğimde bilet fiyatı 60 liraydı. Gel gelelim salon yine doluydu. Halk sahip çıkıyor. Halk tiyatroyu seviyor, seyretmek istiyor. Seyirci yönünden de salon yönünden de sıkıntı yok. Ama tabi daha donanımlı salonlar olabilir. Profesyonel ışık, ses sistemleri ile donattığınız salonları süs olsun diye yapmazsınız. Elbette bir ihtiyaç doğurur böyle salonlar seyirci ve sahne ister. Güzel girişimler olduğunu duyuyorum. Salon yapımı da beni ayrıca sevindirdi. Ama tekrar üzerine basarak söylüyorum; önemli olan bir o salonu kullanacak profesyonel bir ekip yaratabilmek ve devamını getirebilmek. Edirne Belediye Başkanı Recep Gürkan salonların yapımı bittiğinde Berkin Elvan Çocuk Tiyatrosu kuracağını söyledi. Bu konudaki görüşleriniz nedir? Verilen sözler gerçekleştirildiğinde güzeldir. Bu projeyi de çok yerinde bir adım olarak görüyorum. Çocuk tiyatrosu kurmak; bir nevi geleceğin tiyatrocularını, sanatçılarını ve geleceğin tiyatro seyircilerini yetiştirmek anlamına gelir. Çocuk tiyatrosu fikri çok güzel. Belediye başkanımızın attığı bu güzel adımın umarım devamı gelir. Geldiği takdirde Edirne’ye büyük yararı olur. Sonuna kadar destekliyorum. Teşekkür ederiz. Edirne Gazetesi okuyucularına vermek istediğiniz bir mesaj var mı? Herkese selam ve sevgilerimi sunuyorum. Umarım Edirnelilerle bir gün Edirne’nin sahnesinde Edirne’nin tiyatrosunda tekrar buluşur ve kucaklaşırız. Sanat ve mutluluk dolu günler diliyorum. Sağlıcakla kalın.
SİYASET
Yayınlanma: 20 Ağustos 2015 - 00:00
Edirneli tiyatrocu göreve hazır
Edirneli tiyatro ve sinema sanatçısı Beyti Engin Akademi Rumeli 3 kapsamında gerçekleştirilen tiyatro atölyesinde 9 Balkan ülkesinden gelen gençlerle buluştu. Ünlü oyuncuyla bire bir gerçekleştirdiğimiz ...
SİYASET
20 Ağustos 2015 - 00:00









