Edirne İl Genel Meclisi 2017 yılı 11. toplantısının 5. oturumunda Edirne Büyükşehir Belediyesi olursa, yapılması gerekenler ve yapılacak değişikler konuşuldu. Edirne İl Genel Meclisi 2017 yılı sonlarına doğru temposu yoğunlaştı. Bugün başlayacak olan Genel Bütçe görüşmeleri öncesinde yapılması gereken işlemler hakkında çalışmalarını hızlandırdı. Başta CHP olmak üzere AKP ve MHP İl Genel Meclis Üyelerinin çalışmalarına hız kazandırması dikkatleri çekerken, merak edilen 2018 yılı bütçesi için tempo arttırıldı. Dün yapılan 2017 yılı 11. toplantının 5. oturumunda en çok konuşulan konu “Büyükşehir Belediyeleri Uygulamaları” hakkındaki rapordu. İdari ve Mali İşler Komisyonu, Araştırma ve İnceleme Komisyonu ile Köylere Yönelik Hizmetler ve Orköy Komisyonunun Hazırladığı raporda 2019 yılında yapılacak seçimlerde ‘Bütün Şehir’ kapsamında değerlendirileceği ve de “Bütün ve de Büyük Şehir” kapsamına alınan illerde sorunlar yaşandığı belirtildi. Edirne’nin “Bütün Şehir” kapsamına alınmasına yönelik kurum ve kuruluşların çalışmalarına başlaması belirtilen raporda artılar ve eksiler konuşuldu. “GECE KÖYLÜ YATIP, SABAH ŞEHİRLİ OLARAK KALKMAK”İdari ve Mali İşler Komisyon Başkanı Necmi Sınır, 09-27 Ekim 2017 tarihli “Büyükşehir Belediyesi Uygulamaları adlı raporda Edirne’nin Büyükşehir Belediyesi olması yolunda yapılması gereken pek çok işlem olduğunu bazı artılar ve eksilerin olduğunu belirtti. Edirne CHP İl Genel Meclis Üyesi Necmi Sınır, raporda “Gece köylü yatıp, sabah şehirli olarak kalkmak” şeklindeki cümlesi dikkat çekerken raporun devamında; “İl Genel Meclisinin Ekim ayı toplantılarında komisyonumuza havale edilen, İlimizin 2019 yılında yapılacak seçimlerde Bütün Şehir kapsamında değerlendirileceği söylenmektedir. 2014 Yılında Büyük veya Bütün Şehir kapsamında alınan illerde sorunlar yaşandığı ortadadır. İlimiz Bütün şehir kapsamına alınacaksa daha hazırlıklı olmak adına ilgili kurum ve kuruluşlar çalışmalarını başlatmalıdır. a) Büyükşehir Belediyesinden alta doğru nasıl bir örgütlenme olacaktır? b) Büyükşehir ve diğer Belediyelerin yol, su, park, imar vb. konularda yetkilileri nasıl olacaktır? c) Köylerdeki muhtarlar mahalle muhtarları olacağından ortaya çıkan boşluk nasıl doldurulacaktır? d) Köy Meralarının durumu ve Köy Tüzel Kişiliğine ait menkul ve gayrimenkullerinin durumu ne olacaktır? Konuları hakkında komisyonumuzca yapılan araştırma ve incelemeler neticesinde; Bilindiği üzere; Belediyeler 5393 sayılı kanun ve bunlara bağlı yönetmelikler ile diğer kanunların mevzuat hükümlerine göre yerel yönetimler seçimlerinde seçilen başkan-meclis üyeleri ise içlerinden oluşturulan Encümence yürütülürler. Ülkemizde 81 il bulunmakta olup bunları 30 tanesi 5216 sayılı "B.Ş.B" kanunu ile diğer 51 vilayetimizde yukarıda belirtilen 5393 sayılı kanun hükümlerine göre yerel yönetim kapsamında yönetilmektedirler. EN SON 30 Mart 2014 seçimleri öncesinde 6360 sayılı Kanun (Torba Yasa) ile 14 ilde B.Ş.B uygulaması ile 27 yeni ilçe oluşturulması ve nüfusu 2000° in altındaki belde belediyeleri kapatılmış ve bu beldeler köye dönüştürülmüştür. Yine bu kanunla tüzel kişilikleri kaldırılan belediyelerin personeli, her türlü taşınır ve taşınmaz malları, hak, alacak ve borçları il özel idaresine devredilmiştir. 5216 sayılı kanun kapsamında 2019 yılı yerel seçimleri öncesi Edirne İlinin Büyükşehir olması durumunda; öncelik olarak 6360 sayılı kanuna göre bir vali yardımcısı başkanlığında; valinin uygun göreceği kurum, kuruluş temsilcileri ile ilgili belediye başkanlarından oluşan Devir-Tasfiye ve Paylaştırma Komisyonu" marifetiyle belde belediyelerinin ve özel idaresinin, köylerin, tüzel kişilikleri sona ereceğinden bu köylerin beldelerin ve özel idarelerin mal varlıkları hak, alacak ve borçları mahalle olarak katıldıkları belediyeye devredilecektir. “GECE; KÖYLÜ YATIP SABAH ŞEHİRLİ KALKMAK”“Yeni kurulan ve sınırları genişleyen bütün şehirlerde köy ve belediyelerin tüzel kişilikleri kaldırıldığından bu yerlerdeki köyler, mahalle olarak; belediyeler ise, belde isimleri ile tek mahalle olarak bağlı oldukları ilçenin belediyesine katılacaklardır. Bu kanunla belde uygulaması tamamen kaldırılıp nüfusu 20.000 ve yukarısı olan yerleşim yerleri isterlerse bağlı bulundukları ilde yeni ilçe olabileceklerdir. 5216 sayılı B.Ş.B kanununa göre örgütlenme yapısı amaç ve kapsamı doğrultusunda; Büyük Şehir Belediyesi yönetiminin hukuki statüsünü düzenlemek, hizmetlerini planlı, programlı, etkin, verimli ve uyum içerisinde yürütülmesini sağlamak amacıyla Büyükşehir Belediyesi ve Büyükşehir Belediyesi sınırları içinde kalan belediyeleri kapsar. Büyükşehir Belediyesi sınırları il mülki sınırları, ilçe belediyelerinin sınırları da bu ilçenin mülki sınırlarıdır. Büyükşehir Belediyesi teşkilatı; norm kadro esaslarına uygun olarak başkan-genel sekreter-genel sekreter yardımcıları ile daire başkanlıkları ve müdürlerden oluşur. Büyükşehir Belediyelerinde belediye başkan yardımcılığı kaldırılmış olup başkan vekilliği ve danışmanlık uygulaması vardır. Nüfusu 2 milyonu aşan Büyükşehir Belediyelerinde 10, diğer Büyükşehir Belediyelerinde 5' i geçmemek üzere danışman görevlendirilir. Danışmanların en az 4 yıllık Yüksek Öğretim Kurumu mezunu olması şarttır. Danışmanlar memur, işçi veya sözleşmeli işçi statüsünde olabilir. Bu anlamda; Büyükşehir belediyesinin görev, yetki ve sorumlulukları şunlardır:a) İlçe belediyelerinin görüşlerini alarak büyükşehir belediyesinin stratejik planını, yıllık hedeflerini, yatırım programlarını ve bunlara uygun olarak bütçesini hazırlamak. b) Çevre düzeni planına uygun olmak kaydıyla, büyük şehir belediye sınırları içinde 1/5.000 ile 1/25.000 arasındaki her ölçekte nazım imar planını yapmak, yaptırmak ve onaylayarak uygulamak; büyük şehir içindeki belediyelerin nazım plana uygun olarak hazırlayacakları uygulama imar planlarını, bu plânlarda yapılacak değişiklikleri, parselasyon planlarım ve imar ıslah planlarını aynen veya değiştirerek onaylamak ve uygulanmasını denetlemek; nazım imar planının yürürlüğe girdiği tarihten itibaren bir yıl içinde uygulama imar planlarını ve parselasyon planlarını yapmayan ilçe belediyelerinin uygulama imar planlarını ve parselasyon planlarını yapmak veya yaptırmak” İLÇE BELEDİYELERİNİN GÖREV VE YETKİLERİ ŞUNLARDIR: “a) Kanunlarla münhasıran büyükşehir belediyesine verilen görevler ile birinci fıkradasayılanlar dışında kalan görevleri yapmak ve yetkileri kullanmak.b) Büyükşehir katı atık yönetim planına uygun olarak, katı atıkları toplamak veaktarma istasyonuna taşımak” ALT YAPI HİZMETLERİ “Madde 8- Büyükşehir içindeki alt yapı hizmetlerinin koordinasyon içinde yürütülmesi amacıyla Büyükşehir belediye başkanı ya da görevlendirdiği kişinin başkanlığında, yönetmelikle belirlenecek kamu kurum ve kuruluşları ile özel kuruluşların temsilcilerinin katılacağı alt yapı koordinasyon merkezi kurulur. Büyükşehir ilçe (...)(1) belediye başkanları kendi belediyesini ilgilendiren konuların görüşülmesinde koordinasyon merkezlerine üye olarak katılırlar. Alt yapı koordinasyon merkezi toplantılarına ayrıca gündemdeki konularla ilgili kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının (oda üst kuruluşu bulunan yerlerde üst kuruluşun) temsilcileri de davet edilerek görüşleri alınır Meralar ile ilgili uygulamalar ise;1-6360 sayılı Kanun kapsamında İl Özel İdarelerinin tüzel kişiliği kalkan vilayetlerdeİl Mera Komisyonuna, İl Özel İdaresi adına katılan üyenin yerine, ilgili BüyükşehirBelediyelerinden ziraat mühendisi üye görevlendirilecektir. 2-Mera Teknik Ekiplerine; İl Özel İdaresi adına katılan üyenin yerine ilgili İlçe Belediye kadrosunda çalışan ziraat mühendisi veya konu ile ilgili teknik eleman üye, bulunmaması durumunda ise ilgili Büyükşehir Belediyesinden ziraat mühendisi veya konu ile ilgili teknik eleman üye ve köy muhtarının yerine ilgili mahalle muhtarları üye olarak alınacaktır. 3-Mera alanlarından faydalanan çiftçi hane reis görüşleri, ilgili mahalle muhtarlığından alınacaktır. 4-6360 sayılı Kanunun yayınlandığı tarihten önce köylere tahsis edilen mera, yaylak ve kışlaklar, mahalleye dönüşen köylerde ilgili mahalledeki çiftçilerin kullanması şartı ile belediye tüzel kişiliğine tahsis edilmelidir. 5-Mera teknik ekiplerinde görev alacak mahalli bilirkişiler, meraların bulunduğu mahalledeki kişilerden oluşturulacaktır. 6-Büyük Şehir Belediyesi olan yerlerde, Mera Yönetim Birlikleri mahalle ve belde bazında oluşturulacaktır. 7-6360 sayılı Kanun ile Mahalle statüsü kazanan köylerde yer alan 4342 sayılı Mera Kanunu kapsamındaki alanlardan elde edilen ve belediye adına açılan mera hesabına yatırılan gelirler yine o mahallede yer alan meralar için kullanılacaktır. Tüm bu uygulamalar meri mevzuat hükümleri doğrultusunda kanunlar kapsamında uygulanacaktır” şeklinde oldu.
YAŞAM
08 Kasım 2017 - 04:23
EDİRNE BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ OLURSA NE OLUR?
YAŞAM
08 Kasım 2017 - 04:23