SÖZÜN BİTTİĞİ YERDEYİZ, TÜKENDİK

SÖZÜN BİTTİĞİ YERDEYİZ, TÜKENDİK

SÖZÜN BİTTİĞİ YERDEYİZ, TÜKENDİK

SÖZÜN BİTTİĞİ YERDEYİZ, TÜKENDİK
28 Nisan 2021 - 23:17

Edirne Toplu Ulaşım Sistemi (ETUS) Başkanı Hakan Giyik, tam kapanma süresinde de çalışmaya devam edeceklerini belirterek, devletten maddi destek beklediklerini söyledi.  Başkan Giyik, “Artık sözün bittiği ve kelimelerle anlatılamayacak derecede zor durumdayız. Gerçekten tükendik artık.”dedi.
Tam kapanma süreci ve pandemi döneminde ki zorlu çalışma sistemini anlatan ETUS Başkanı Hakan Giyik; “ 29 Nisan ile 17 Mayıs arası gerçekleşecek olan tam kapanma da zorunlu çalışan esnaf grubundayız çalışmaya devam edeceğiz. Bu süreçte araç sayılarını düşürdük,saatleri uzattık pandemiden dolayı. Bir seneden beri Çevre Şehircilik Bakanlığının Edirne Belediyesine destek amaçlı 3 aylık bir  izni vardı,o destekten başka almış olduğumuz destekten başka destek alamadık. Büyük Şehir belediyelerine verilen yetki daha fazla, 5393 maalesef bu yetki olmadığı için bizde Edirne Belediyesinden esnaf olarak maalesef hiçbir destek alamıyoruz. Kanun buna izin vermiyor. Devletimiz bizim esnafımıza destek paketi de açıklamadı. Girdilerimiz çok fazla,araç parçalarımızı dolar bazında alıyoruz,doların geldiği nokta ortada. Arıza yapan aracımızı yaptıramaz hale geldik. Bu yüzden ciddi bir zararla karşı karşıyayız. Bir yıldan beri pandemi biter,destek alırız diye çalışanlarımızı,ortaklarımızı idare ettik”dedi.
 BÜYÜK SIKINTI İÇERİSİNDEYİZ
Çok zor durumda olduklarını mazot parasını bile karşılamakta güçlük çektiklerini söyleyen Giyik; “Bu 17-18 günlük süreç, bize piyango gibi çıktı bize. Zaten para kazanmıyoruz,bu süreçte esnaf ne yapar nasıl gelir sağlar bilemiyoruz. Zaten para kazanmıyoruz. Çok büyük sıkıntı içerisindeyiz. Çok zor durumdayız. Bütün personelimiz çok zor durumda. Çalışanlarımız kısa çalışma ödeneğinden faydalanıyor ama  bin 500 lira gibi bir para alıyor. Bu neyine yetecek. Sözün bittiği yerdeyiz. Nasıl çıkılacak,nasıl yapılacak bilmiyoruz. 17 gün çalışacağız. Mazotu koyarız koyamayız çalışacağız. Bir istasyonla anlaşıp bu süreci idare edeceğiz. Büyük bir sıkıntı bekliyor esnafımızı. Biz zorunlu çalışıyoruz.  Çalıştığımız sürede bunlarda borçlarımızın üstüne binerek,borç anlamında artı gider çıkıyor bize. Yolcu sayımız bir haftada bin 500 kişi daha aşağıya düştü,bunun parasal değeri 5 bin lira civarı.Bir kamu personelinin veya bir yöneticinin aldığı maaş bize günde gelmiyor. Gelenide 226 ortağa bölüp 221 çalışan var ona böleceğiz de anlaşılacağı gibi çok zor durumdayız”diye ifade etti.
 DEVLETTEN HİÇ BİR DESTEK ALAMIYORUZ
Devletin bu süreçte toplu ulaşıma destek olmadığının da altının çizen Giyik; “Hiçbir şekilde destek alamıyoruz. Devletimizin de bize bakış açısını anlamış değiliz. Devletimizin dediği her şeyi yapıyoruz. Bu insanlar 17-18 gün ne yapar. 17-18 gün çalıştıktan sonraki mazotu nasıl ödeyeceğiz. Gerçekten tükendik artık. Bizim devletimizden istediğimiz çok şey yok. Ücretsiz taşıdığımız yolculara el atsınlar. Bu geliri biraz yükseltsinler. Ya da ücretsiz biniş başına bize destek versinler ya da çalışanlarımızın SGK primlerini karşılasınlar. Bu sistem durmuyor çalışmak zorundayız. Edirne halkına hizmet etmek zorundayız. Bizim günde 70-75 bin yolcumuz var. Bugün geldiğimiz nokta 10 bin kişi. Hiç kimseyi de işten çıkarmadık. Tüm esnaf zor durumda ama biz zorunlu çalışıyoruz. Çalıştıkça daha çok zarar ediyoruz”dedi.
 TAM KAPANMA SİSTEMİNDE  8 GÜZERGAHTA 24 ARAÇ ÇALIŞACAK
Tam kapanmadaki çalışma sistemini ise şöyle anlatı Giyik; “ 17 günlük çalışma istemimizi de hazırladık. Tabii ki normal bir gün gibi olmayacak. Bankalar açık, biz de hizmetimize devam edeceğiz. Bazı hatlarda 2 saatte bir bazılarında bir saatte bir araçlar koyduk. Vatandaşlarımıza da buradan sesleniyoruz. Saatlere uygun hareket ederlerse hem aracı kaçırmamış olurlar hem de şikayet olmaz.
8 güzergahımızda aktif olacağız. Bazı güzergahlara 2 bazılarına 3 araç koyduk. Şu anda 72 araç çalışırken, 17 günlük tam kapanmada günlük 24 araçla çalışacağız. Çalıştığımız süreçte yaktığımız mazotu karşılayamayacağız onu biliyoruz.  Elimizden geldiği kadar hizmet etmeye çalışıyoruz. Belki Edirne halkından kızanlar var bize, Türkiye genelinde sıralamadayız biz toplu taşımada. Çok kaliteli hizmetler veriyoruz. Başka illere gidilip görülebilir.
 Devletin her istediğini yaptık biz. Engelliye uygun araç evet, teknik belgeli araç evet, kurumsallaşın kurumsallaştık her istediğini yaptık. Ama biz de maddi anlamda destek bekliyoruz.  Banka kredilerini öteledik ama faizi öteledik. Bunun faizini almasın devlet bizden. 25 bin lira Esnaf Kredi Kooperatifi destek verdi ilk taksitlerde daha çaktık. Gelir yok ki. Bunu ötelesin ama faizsiz ötelesin” dedi.
 DEVLETTEN İSTEKLERİMİZ ÇOK ŞEY DEĞİL
Devletten istedikleri talepleri ise Giyik şöyle sıraladı; “Türkiye genelinde faaliyet gösteren 22000 özel halk otobüsü esnafları, aileleri ve çalışanları zor durumdadır.  Salgının başından beri kendi imkanları ve kısmen belediyelerden aldıkları desteklerle toplu taşıma hizmetini sürdüren esnaflarımızın, acil tedbir alınmaz ise iflasları kaçınılmazdır. Sektörümüzün ve çalışanlarımızın mesleğini, tek geçim kaynağı olan otobüslerini kaybetmemeleri için alınması gereken acil tedbirler; 7144 sayılı kanunun 14. maddesinin 5393 sayılı kanuna tabi belediyeleri, oda, dernek ve şirket bünyesinde faaliyet gösteren esnaflarımızı da kapsayacak şekilde acilen yeniden düzenlenmesi.Salgından etkilenen  esnaflarımıza belediyelerin destek verebilmeleri için çıkartılan 7244 sayılı kanunun süresinin salgın bitene kadar uzatılması, ücretsiz hizmet yaptırılan tek özel sektör olan özel halk  otobüsü işleticileri sadece yolcu gelirine dayalı çalıştıklarından günlük yüzde otuzlara ulaşan ücretsiz taşîma nedeniyle zor durumdadır. İstisnalar hariç (şehit yakınlarımız, gazilerimiz, güvenlik güçlerimiz) diğer tüm ücretsiz binişlere, biniş başına Türkiye genelini kapsayacak sabit bir fiyat belirlenerek elektronik ücret toplama sistemi verilerine göre esnaflarımıza ilgili bakanlıklar tarafından ödenmesi ya da yine elektronik ücret toplama sistemi verilerine göre aylık gelir desteğinin ücretsiz taşımayı karşılayacak şekilde arttırılması, ikisi de olmuyorsa yapılan gelir desteği ödemesi kadar ücretsiz taşıma yapılmasının sağlanması, Toplu taşımada kullanılan akaryakıtta ÖTV ve KDV indirimi uygulanması, Vergi, SGK, Bağkur primlerinin salgın bitene kadar Devlet tarafından karşılanması,Kamu ve özel bankalara olan tüm kredi borçlarının faizsiz ertelenmesi,Kısa çalışma ödeneğinin kapsamının genişletilmesi ve salgın bitene kadar devam ettirilmesi, Yeni araç alımlarında KDV muafiyeti getirilmesi. Taleplerimizin  dikkate alınması, yüz binlerce insanın geçim kaynağı olan büyük bir sektörün yok olmasını engelleyecektir. Durum gerçekten vahimdir.  Kamu hizmeti yapan özel halk otobüsleri hizmeti aksatmamak için borçlanarak, elinde avucunda ne varsa satarak bugünlere gelmiştir. Artık sözün bittiği ve kelimelerle anlatılamayacak derecede zor durumda olan esnaflarımızın, Devletimizin desteğine ve yapacağı düzenlemelere acil ihtiyacı vardır.Sayın Cumhurbaşkanımızın sektörümüzün yok olmasına müsaade etmeyeceğini umut ediyor saygılar sunuyoruz”dedi.
 

YORUMLAR

  • 0 Yorum
İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR x
BİNLERCE FİDAN TOPRAKLA BULUŞTU
BİNLERCE FİDAN TOPRAKLA BULUŞTU
“TAM KAPANMA SÜRECİNİ ÇOK ZOR GEÇİRDİK”
“TAM KAPANMA SÜRECİNİ ÇOK ZOR GEÇİRDİK”